[bodza-l] rendezes

Rozsondai Bela rozsondaib at vax.mtak.hu
2004. Okt. 26., K, 15:18:26 CEST

Kedves Róbert, kedves Lista:

megjegyzéseim a találati halmaz elemeinek rendezéséhez:

1. Emelkedő vagy csökkenő sorrend? Különböző katalógusokban láttam így
is, úgy is. A megjelenés éve esetén mindegy, de furcsa lenne egy
betűrendes listát (pl. szerző, cím) csökkenő sorrendben látni. Ha
valamelyik mellett döntünk, az legyen ugyanaz mindegyik szintre
(elsődleges, másodlagos, ... rendezési szempont) és mindegyik rendezési
formátumra (szerző szerint, cím szerint, megjelenés éve szerint stb.).

Tehát: az emelkedő sorrendet javasolom.

2. Az "üres" adatot tartalmazó elemeket (pl. ha nincs szerző) a lista
elejére vagy végére tegyük-e? Megjelenési év esetén kétfélét láttam: az
"üresek" (1) csökkenő lista végén állnak, (2) emelkedő lista elején
állnak. Mégis nekem rokonszenvesebbnek tűnik az a változat, amelyet Te
javasolsz: emelkedő lista végére kerüljenek.

Tehát javasolom: emelkedő sorrend, és az "üresek" a lista végén. Ez
vonatkozzék mind a teljes listára, mind annak részlistáira (pl. az
azonos szerzőjű kiadványok sorrendje címük vagy megjelenési évük szerint).

3. Melyik adat legyen az elsődleges rendezési szempont (pl. szerző), és
melyik legyen rendre a másodlagos, ... szempont? Igazodjunk, amennyire
lehet, a szabványhoz:
MSZ 3493 : 1982 : Bibliográfiai tételek besorolási szabályai

Ennek alapján, továbbá a melléktételek besorolási adatainak sorrendjére
vonatkozó szabályok alapján javasolom pl. a következő rendezési
lehetőségeket. Egyet mindig kiemelek elsődlegesnek (1.), de utána a
másodlagos (2.), és a többi sorrendje olyan, mint (a)-ban:

(a) 1. szerző, 2. cím, 3. megjelenés éve
(b) 1. cím, 2. szerző, 3. megjelenés éve
(c) 1. megjelenés éve, 2. szerző, 3. cím

Talán a (b) változatra nincs szükség.

Van-e szükség más szempontok szerinti rendezésre is? Talán igen,
különösen régi könyvek esetében. Az elsődleges rendezési szempont lehet
pl. a következők egyike, de nem tudom megítélni, mi lenne a (d), (e),
... esetekben célszerűen a másodlagos, ... szempont:

(d) 1. megjelenés helye
(e) 1. kiadó, nyomdász neve
(f) 1. posszesszor neve

és még mi más? Sok-sok keresést kellene végeznem, hogy kitapasztaljam,
mi a célszerű, és kitaláljam, hogy másoknak mire lehet igénye. Azt
hiszem, hogy nincs szükség túl sok félére, túl bonyolult szempontokra.

4. Mi legyen a rendezés szempontjainak neve? Pl. Megjelenés éve - vagy:
Dátum. Alapul vehetnénk a megfelelő MSZ vagy a Hunmarc elnevezéseit,
vagy esetleg a Hunmarc adott mezőjének hívójelét és almezőjének
azonosítóját. (Emezeket a háttérben, a felhasználó nem látja.)

Üdvözlettel,

Rozsondai Béla
MTA Könyvtára
Kézirattár és Régi Könyvek Gyűjteménye