[bodza-l] rendezesi kerdes

Zawiasa Robert rhz at bibl.u-szeged.hu
2004. Okt. 26., K, 10:52:30 CEST

> From: "Szabo Julianna" <szaboj at oszk.hu>
>
> Én javasoltam, hogy a megjelenési év nélküliek a megjelenési év szerinti rendezésnél
> (akkor ez csak növekvő sorrend volt), kerüljenek előre. Közben volt növekvő és
> csökkenő sorrendű rendezés is (most nem látom).

kivettem a csokkeno sorrendu rendezest, mert valaki mondta, az a [nyil] ott
nem volt egyertelmu es arra gondoltam, lehet, hogy nem is annyira hasznos
a funkcio, hogy terheljuk vele az interfeszt, de secpec vissza tudom tenni,
ha igeny van ra, majd valahogy szebben..
(azert lehet, hogy nincs ra szukseg, mert a rendezett lista vegere konnyen
el tudunk jutni es visszafele lapozni ugyanolyan konnyu, mint elore)

> Kérdés: Mi határozza meg az azonos rendezési értékü halmazon belül a tételek egymás
> közötti sorrendjét Ż most ugy látom szerző szerint van rendezve, a szerző nélküliek a
> végén cím szerinti betürendben vannak.

minden rekordtipusra adott egy adatsorozat, ami a lista sorainak megjeleniteseben
mind latszik is ugyanabban a sorrendben, tipikus ilyen sorozat bibliografiakra:

szerzo, cim, nyomdahely, datum, rekord forrasa

a rendezes ezen a sorozaton megy vegig. elobb a szerzo szerint hasonlit, ha az
megegyezik, a cim szerint, ... es igy tovabb. ha valamely sorozatelem nem letezik,
akkor a rendezes azon a pontjan az a lista vegere kerul (egyenes rendezesben a vegere,
forditott rendezesben az elejere ertelemszeruen)

igy lehet az, hogy ha a szerzo azonos, akkor azon belul a cim rendezettsege ervenyesul.
ha nincs szerzo, akkor a cim rendezettsege kerul eloterbe. de ez igy jo, nem?
(a szerzo es a cim azonban nem keveredik rendezettsegben ertelemszeruen)

mas adattipusokra mas ez a sorozat, pl. possessorra (eruditio-n belul)

nev, nemzetiseg, foglalkozas|rang, szuletesi/halalozasi datumok

ha osszerendezunk egy talalati halmazba tobb elteru adatszerkezetu
forrasbol szarmazo rekordot, akkor a rendezest meghatarozo sorozat
a kulonbozo tipushoz tartozo sorozatok metszete.

a metszetkepzest egyelore a sorozatelem neve alapjan kepezem,
ezert esett ki a multkor a mokka-r egyes talalati halmazaibol a
megjelenes ideje, mert egyik adattipusban "Kiadas ideje" a
rendezes neve, masikban, pedig hagyomanybol "Datum", es ezek
nem passzoltak ossze. muszaj megengednem, hogy mindenki ugy nevezze
majd el az adataiban a teteleket, ahogy akarja, de kell valami
magasabb absztrakcios szint, ahol a "Kiadas ideje" es a "Datum"
szemantikai osszeegyeztethetosege kiderul. meg a napokban ezen
ugy segitek, hogy megengedek alternativ neveket, amelyek
a parositasban segitenek. pl. a "Kiadas ideje" a "Datum" nevre is
hallgatni fog.. (ok, meg a "Kiadas ideje" is "Megjelenes ideje" lesz,
talan meg ma.)

tervezem, hogy idovel a lista sorainak tartalmat tablazatszeruen is
meg lehet majd nezni, ekkor az oszlopok atrendezhetoek lesznek,
ezzel a lista rendezettseget is megvaltoztathatjuk illetve oszlopokat
ki/be kapcsolhatunk..