[Klgy] munkatársak kiképzése kérdés adatbank

laczkos at bibl.u-szeged.hu laczkos at bibl.u-szeged.hu
2022. Dec. 13., K, 15:29:10 CET

Kedvesek!
Egy kéréssel, pontosabban egy feladattal kereslek benneteket. Puskás
Nikiék egy kérdés adatbankot hoznak létre minden könyvtári egységgel
kapcsolatosan. Az adatbank célja, hogy az új kollégák kiképzéséhez,
betanításához kapcsolódó tudnivalók, illetve ellenőrző kérdések egy
kérdés adatbankban könnyen kezelhető módon álljanak rendelkezésre.
Tehát amit az új kollégák érkezéskor kapnak kiképzést, ezekre
vonatkozóan lenne létrehozva az a dolog. Tudjátok, hozzánk is érkeznek
rendszeresen ilyen kollégák, akiknek a ti gyűjteményeitekkel
kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat el szoktátok mondani. Nem
részletezem tovább a dolgot, szerintem értitek mire gondolok.
Birkózom a feladattal, táblázat feltöltés, stb. Viszont szükség lenne
tőletek is információkra, segítségre minden gyűjteményre vonatkozóan.
A feladat tehát az lenne, hogy állítsatok össze a gyűjteményetekkel
kapcsolatosan kérdéseket, amelyekről beszélni szoktatok, s a kérdésre
adandó választ is adjátok meg úgy, hogy eldöntendő legyen. Alább
mindjárt adok példát, hogyan értsétek.

Kérdés: Mi a céljuk és feladatuk a Különgyűjteményi Osztályhoz tartozó
gyűjteményeknek?
Válasz: A. Speciális kutatói, illetve olvasói igények kielégítése
egy-egy különgyűjteményi szakterületen.
B. Speciális tudással rendelkező munkatársak feladatainak összehangolása,
C. Ritkán használt könyvtári dokumentumok elkülönítése
(Helyes válasz: A)

Kérdés: Mi a szamizdat?
Válasz: A, silány minőségű igénytelen kiadvány, amelynek feldolgozását
a könyvtár nem vállalja
B, A szocializmus pártállami évtizedeiben állami engedély nélkül,
magánkiadók által megjelentetett rendszerkritikus kiadvány, 'önkiadás"
C. A szocializmus pártállami évtizedeiben külföldről becsempészett
értékes könyvek elnevezése.
(Helyes válasz: B)

Lényeg a lényeg, hogy minden gyűjteményre vonatkozóan 8-10 ilyen
kérdés/válasz lenne szükséges. Nekem kb. 50 ilyen kérdést kell
megfogalmaznom és rögzítenem ebben az említett adatbankban. Arra
kérlek benneteket, hogy segítsetek és péntek délelőttig küldjétek el
nekem ezeket s én majd tovább bizergálom az adatbank táblázatában.
Próbáljatok a legfontosabb tudnivalókra/kérdésekre koncentrálni,
amelyek lehetőleg kiterjednek a gyűjteményi munkátok, illetve a
gyűjteményi tudnivalók minden területére. S amikről persze beszélni is
szoktatok az érkező új kollégáknak. (Szegény fejük, rájuk fog zúdulni
egy adatbank kérdéssora, ellenőrizendő mit tanultak kiképzésük során.)
S persze bátran forduljatok hozzám, ha valami nem érthető abból, amit
leírtam. Én magam sem értek mindent. :)
Tehát péntek. Előre is köszönöm munkátokat!

E-mail: laczkos at bibl.u-szeged.hu