[Kvtkozi] Híradás névváltozásról

Verbói Barbara verboi at bibl.u-szeged.hu
2011. Nov. 17., Cs, 14:35:13 CET

Kedves Kollégák!

Dr. Mader Béla főigazgató úr KATALIST-re írt levelének részletét
továbbítjuk, melyben hírt ad könyvtárunk névváltozásáról.

Kérjük a kedves Kollégákat, hogy az alábbiak szerint szíveskedjenek a
saját könyvtári postázási és számlázási nyilvántartásukban könyvtárunk
nevét megváltoztatni. Az ODR-ben (új és régi felületén is) már az új
névvel vagyunk megtalálhatóak.

"[...] a Szegedi Tudományegyetem Szenátusa
szeptember végi ülésén nyílt szavazással, 47 igen szavazattal
egyhangúlag támogatta azon javaslatot, hogy (idézet a határozatból:)
,,a Szegedi Tudományegyetem Egyetemi Könyvtár szolgáltató szervezeti
egység elnevezése 2011. év november hó 11. napjától

          'SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KLEBELSBERG KUNO KÖNYVTÁRA'

elnevezésre változik.

A szervezeti egység rövidített elnevezése 'SZTE KLEBELSBERG KÖNYVTÁR'.

A javaslatot az Egyetem rektora és szerény személyem készítette és
terjesztette elő. A névváltoztatás indoklásául előterjesztésünkben a
következők szerepeltek:

,,Szakmai indokok és előzmények

Az Egyetemi Könyvtár névváltoztatásának legfőbb indító oka és egyben
indoklása az, hogy Szegeden a mai napig nincs olyan jelentős intézmény
az egyszerre hazafi és européer kultuszminiszter, Klebelsberg Kuno
által talán legnagyobb figyelemmel támogatott területen, a tudomány s
annak oktatására és művelésére leginkább hivatott a felsőoktatás és a
tudományos kutatás területén, amely méltó emléket állítana nevének.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Klebelsbergtől nagyon sokat,
mai szellemi potenciálját és teljesítményét tekintve a legfőbb
értéket, az egyetemet megkapó Szeged hálátlan lenne nagy támogatója és
fejlesztője iránt. A város kétszer, 1926-ban és 1931-ben országgyűlési
képviselőjévé választotta s az egyetem fejlesztése mellett a nemzeti
emlékcsarnokot, a katolikus egyházmegyei székhelyet is neki köszönő
Szeged 1930-ban díszpolgárává avatta. Az egyetem által adható
legmagasabb elismerést, a díszdoktori diplomát is megkapta 1926-ban.
Az is közismert, hogy Szegeden lakótelep is viseli nevét, újabban a
Gál Ferenc Hittudományi Főiskola dísztermét is róla nevezték el,
szobra a Széchenyi téren a város lakóit s az idelátogatókat egyaránt
emlékezteti a város nagy pártfogójára. Egyetemi és egyben könyvtári
vonatkozású tény, hogy a Ferenc József Tudományegyetem központi
orvoskari könyvtára is viselte a nevét (Orvoskari Klebelsberg
Könyvtár)."

Az előterjesztés főbb célkitűzései

Az indokok és előzmények ismertetésénél elmondottak ismeretében
meggyőződésünk, hogy Szegeden méltó emlékét az egyetem szerves
részeként, ugyanakkor az egyetem keretében és szolgálatában önálló
identitással is rendelkező, az országban és nemzetközileg is elismert
intézmény, az Egyetemi Könyvtár őrizhetné a leginkább, Klebelsberg
Könyvtárként.

Az elérendő cél egyértelmű, tiszteletadás és méltó emlék állítása
Klebelsberg Kunonak. Hogy ezt jelentős történelmi személyiségként s
különösen Szegeden és az egyetemen kiérdemelte, részletesen nem itt
kell felsorolnunk. A Klebelsberget és munkásságát megismerni kívánó ma
abban a helyzetben van, hogy  mind a halála után közvetlenül
született, mind pedig a legfrissebb monográfiák, elemzések,
tanulmánykötetek tanulmányozásával reális és személyéhez méltó,
részletekig árnyalt  képet kaphat a nagy életműről. A múlt és jelen
közel egyformán, nagy tisztelettel és elismeréssel értékelte a
teljesítményt, a közbeeső, a második világháborút követő időszak torz
beállításaira itt most nem érdemes szót vesztegetnünk. Az általa sok
tekintetben be is végzett nagy mű, a népiskoláktól a külföldi
kulturális diplomáciáig mindent felölelő tevékenység vezérszavakban
való felemlítése is hatalmas terjedelmet kívánna s nem érezzük annak
szükségességét, hogy a hozzáértő, tisztelő társak és történészek
megállapításait tömörítve idézzük. Ugyancsak nem gondoljuk, hogy
javaslatunkhoz a méltó emlékállítást alátámasztó valamely
Klebelsberg-idézet gyűjteményt mellékeljünk. Hiszen azzal a ritka
esettel állunk szemben, amikor egyértelmű, hogy mondásai és
megállapításai mindig konkrét és hatalmas eredményekhez vezettek.

Emléke méltó megőrzésére a javasolt megoldás az, hogy az országosan és
nemzetközileg is ismert, elismert egyetemi intézmény, az Egyetemi
Könyvtár vegye fel Klebelsberg Kuno nevét. ,, [...]"

Üdvözlettel:
SZTE Klebelsberg Könyvtár Könyvtárközi kölcsönzés csoportja

--
Verbói Barbara
Könyvtárközi kölcsönzés

SZTE Egyetemi Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu