[Hungarologia] Gyászhír - 55 éves korában elhunyt Dana Gálová

Nemzetközi Magyarságtudományi Társaság nmtt at iif.hu
2015. Dec. 1., K, 12:34:41 CET

Megrendítő hír érkezett 2015. november 30-án Prágából:

Elhunyt Dana Gálová, neves cseh műfordító, magyar filológus, Esterházy
Péter, Márai Sándor, Kertész Imre, Bibó István könyveinek több szakmai
díjjal elismert, kiváló cseh közvetítője.

Mindössze 55 éves volt.

15 éve küzdött egy ritka, súlyos kórral (ALS), de mindvégig, az utolsó
leheletéig dolgozott családja gondoskodó körében. ,,Sosem jutott eszembe azt
kérdezni: miért pont én? A természetes kérdés számomra úgy hangzik: miért ne
éppen engem találhatott volna el [ez a betegség]?" - tette föl önmagának a
kérdést a Respekt című hetilapban ez év augusztus 1-jén megjelent, nagy
lelkierőről tanúskodó beszélgetésben, melyben őszintén és kendőzetlenül, sőt
humorral vallott élete átrendeződéséről, elmélyült kapcsolatokról, a családi
és emberi hálóról, a mindennapi gondozásról, a magyar nyelv és irodalom
iránti vonzalmáról. Mindebben végig csodálatos párt alkottak férjével, Gál
Jenő barátunkkal, aki a prágai Károly Egyetem magyar szakán irodalmat oktat,
2003 és 2009 között pedig a budapesti Cseh Centrum igazgatójaként
pezsdítette a cseh-magyar kulturális kapcsolatokat. A család, a barátok, a
fordítói társadalom gyászában mindnyájan osztozunk.
Dana emlékét rajtuk kívül maradandó könyvek őrzik tovább.

*(mé)* http://www.respekt.cz/tydenik/2015/32/nikdy-jsem-se-neptala-proc-ja