[bodza-l] folyoiratos_szemszogbol

Puskas Nikoletta nikolett at bibl.u-szeged.hu
2004. Okt. 26., K, 18:47:11 CEST

Kedves Robi, Kedves Kollegak!

A folyoiratos kollegakkal osszefogva folyoiratos szemmel, illetve a
folyoiratokat kutato olvasok szempontjabol neztuk a Bodzat.
A kovetkezo pontokban szeretnenk kerni valtoztatasokat:

1. A szerkesztok a 700-as mezobol a cimkes formatumban szerzokent jelennek
meg. Szeretnenk, ha elsosorban csak a cim szerepelne.

2. A 866-os mezobol tobb is van nalunk, az allomanyadatokon kivul ide kerul a
hiany felsorolasa is. A 867-esbe kerulnek a mellekletek. A cimkes
megjelenitesben ez a harom mezo elegge osszemosodik, jo lenne, ha valamilyen
formaban jobban elkulonulnenek (kulon sor, felkover).

3. Jo lenne, ha a cimkes formatumban is megjelenne a Cutter-szam(/kesobb a d-
almezo), mert ez az informacio legalabb annyira fontos az olvasoknak, mint a
raktari jelzet.

4. A regi felulet nagyon jo vonasa volt, hogy lehetett dokumentumtipusra
szukiteni. Ez most nagyon hianyzik, feleslegesek a konyvek a talalti listaban,
mikor az olvasot kimondottan a folyoiratok erdeklik. Ugyanez vonatkozik a
folyoiratcikkekre is.

5. Lehet keresni a kiadas idejere. Ez nagyon jo, de nagyon hasznos lenne, ha
idoszakra is lehetne szukiteni (mint a regi OPAC-ban).

6. Cutter-szamra nem lehet keresni, pedig neha ez is hasznos lenne.

7. Az 1989-tol megjeleno Journal of Women's History  1993-tol 2001-ig jart a
konyvtarba, de a talalati oldalon "Journal of Women's History. - 1993"
lathato. Ebbol az olvaso konnyen gondolhatja, hogy 1993-ig van meg a sorozat
(a ". - " neki nem sokat mond), esetleg ki se nyitja a rekordot. Ha a "1993-
2000" megjeloles nem is fer ki a talalati oldalon, de annyi mindenkepp jo
lenne, ha "1993-tol" allna a megfelelo helyeken.

8. Fontos lenne, hogy a 866-os mezon kivul a 867-es is megjelenjen a cimkes
formatumban, mert a mellekletek fontosak lehetnek (a 867-es mezo elejere csak
ritkan irtuk ki plusz szovegesen, hogy "Mellekletek", a szimpla mezoszambol
nem fogjak tudni az olvasok, hogy mit rejt a sor, hiaba latjak a MARC-ban).
Ugyanez pepitaban, hogy a cimkes formaban is elkelne
a "Mellekletek/kulonszamok" bevezeto sor, kulonben osszefolyik a kilometernyi
allomanyadattal.

9. A cikkadatbazis elemeit nezve ugy tunik, a cimkes formaban hianyzik a cikk
lelohelye (azaz a folyoirat cime, amiben megjelent)(773-as mezo). Ezt legalabb
egy "In:"-tal jo lenne jelezni.

10. A repertoriumok, mutatok megjelolesere (510-es mezo) a "Hivatkozas"
helyett egyertelmubb lenne a "Mutatok" bevezetes.

11. A 246-os mezot a MARC-formatumon kivul is hasznos lenne latni. Sokszor nem
azon a cimen el ma a folyoirat, amin fol van veve es forditva, vagy a regi
cimen sokkal tobben ismerik.

12. Egy-egy allomany felterkepezesehez nagyon jol jon ha lelohelykodot (pl.:
J/FI) megadva kigyujthetjuk az osszes rekordot, vagy az allomany egy reszet
(de nagy talalati halmazt kapva) lekereshetjuk. A J/FI-nel pl. 7278 talalatot
kaptam, de ebbol akarhogyis probaltam 1000-nel tobbet nem tudtam megnezni. Jo
lenne, ha mindegyiket el tudnam erni.

13. A talalati oldalon a folyoirat mellet is "book" all. Szeretnenk, ha a
sorozat megnevezest is kerulnenk, mert minden hallgato konyvsorozatra gondol.

13+1. Ezeken kivul nagyon jo, nagyon okos, nagyon szep az uj felulet, es
biztosan meg ennel is sokkal okosabb lesz, szerintem szeretni fogjak az
olvasok, meg persze a konytarosok is.

Ezek lettek volna az eszreveteleink. Ha olyan problemat irtam volna, ami mar
nem problema, akkor elnezest kerek! (Az oktober 11-i gyules 12. pontja peldaul
nem problema :)
A tobbiek neveben is koszonom, hogy megtehettuk eszreveteleinket!

Udv,
Puskas Niki

Puskás Nikoletta
SZTE Egyetemi Könyvtár